9.12.2020 14:00 – 16:00

9.12.2020 14:00 – 16:00
Plats:
Zoom-verkkotila

Fortbildning för folkhögskollärare t.ex. lär dig känna den svenska folkhögskolan – struktur, utbud och pedagogisk praxis. Kanske hittar ni en skola i Sverige som ni kan samarbeta med. Följ med presentationerna den 2., 9. och 10. december!

”Folkhögskolan som särskild utbildningsform” –  Att studera vid de svenska folkhögskolorna

Fortbildningen tillhör helheten: MITEN OPETTAA KANSANOPISTOSSA? Hur undervisar man i en folkhögskola?
DEL 2. Onsdag den 9.12. kl. 14.00-16.00 universitetslektor Sam Paldanius, Örebro universitet
Sam Paldanius presenterar sin forskning ”Folkhögskolepedagogik”** som skall publiceras inom närtid. Presentationen är på svenska och den översätt till finska och skickas på förhand till deltagarna. Även diskussionen kommer att tolkas till finska.

”Folkhögskolan som särskild utbildningsform” Miten ja mitä Ruotsin kansanopistoissa opiskellaan?

Opintojakson osa 2. keskiviikkona 9.12. klo 14.00-16.00 (huomaa muuttunut aika); yliopistonlehtori Sam Paldanius, Örebron yliopisto:

Alustus perustuu pian valmistuvaan ”Folkhögskolepedagogik” -tutkimukseen, jossa jatketaan Sam Paldaniuksen Rehtoripäivillä huhtikuussa 2019 esittämäänsä analyysia ruotsalaisen kansanpistopedagogiikan taustoista, kehityksestä ja käytänteistä. Alustus on ruotsiksi ja se lähetetään suomeksi käännettynä etukäteen osallistujille, myös keskustelu tulkataan.

Etelä-Pohjanmaan Opisto, Alkio-opisto ja Suomen Kansanopistoyhdistys järjestävät vuosien 2019 ja 2020 aikana opintokokonaisuuden: Miten opettaa kansanopistossa? Koulutus on tarkoitettu koko kansanopistokentän henkilöstölle. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä kansanopistopedagogiikasta ja siitä, miten sitä toteutetaan.

Opintokokonaisuuden laajuus on 12 op ja se järjestetään syksyn 2019 ja vuoden 2020 aikana. Neljässä opintojaksossa perehdytään yhteisöllisiin menetelmiin kansanopistossa, opiskelijan ohjauksen kansanopistossa, kansanopiston erityispiirteisiin Ruotsissa ja Tanskan kansanopiston yhteisölliseen pedagogiikkaan. Tavoitteena on parantaa kansanopistojen henkilöstön pedagogista osaamista yhteisöllisissä menetelmissä ja luoda valtakuntaan kansanopistojen yhteisöllisen pedagogiikan yhteyshenkilöstö. Mukaan toivotaan erityisesti uusia tai hiljattain aloittaneita opettajia, rehtoreita ja muuta henkilöstöä.

Opintojaksoja on neljä, joista jokaiseen ilmoittaudutaan erikseen:

I Kansanopiston yhteisölliset pedagogiset menetelmät 3 op, 23.10.2019 ja 3.12.2019
II Opiskelijan ohjaus kansanopistossa 3 op, 23.-24.1.2020 ja 20.3.2020
III Folkhögskolan som särskild utbildningsform 4,5 op
IV Højskole pædagogik 1,5 op

Opintojaksot toteutetaan lähi- ja etäopetuksena.

Lisätietoja koulutuksesta täältä.

Anmäl dig till evenemanget