03.10.2019

”Folkakademin har öppnat en ny gemenskap för mig”

Anna Palomäkis bild.

Jag sökte ett nytt jobb och märkte att svenska språket är ett viktigt krav. Så insåg jag att jag måste studera svenska. Det bästa alternativet för mig var Borgå folkakademi. Där studerar man språket fem dagar i veckan.

Jag minns min studietid i folkakademi med en trevlig känsla. Det kändes som att alla elever och lärare var en stor familj. Varje student behandlades individuellt efter deras behovs. Vi studerade språk genom att titta på filmer, lyssna på musik och spela roliga spel. Dessutom besökte vi också olika platser och deltog i intressanta evenemang i Borgå.

Folkakademin och det svenska språket har öppnat en ny gemenskap för mig. Under mina studier på folkakademin breddade jag mitt nätverk och fick nya vänner. Jag fick också flera viktiga kontakter som hjälpte mig att delta i olika projekt och få ett sommarjobb. Jag håller kontakten med lärarna och eleverna från kursen. Jag skulle säga att det var den bästa skolan jag har varit på.

Anna Palomäki har studerat svenska för invandrare på Borgå folkakademi