Nyheter | 18.02.2020

Sök via vårens 2020 gemensamma ansökan till folkhögskolornas yrkesutbildning

Skrivent: Anni Henricson

Kaksi opiskelijanuorta katsoo toisiin hymyillen ja toinen avaa kansanopiston oven.

Vårens 2020 gemensamma ansökning till yrkes- och gymnasieutbildning är 18.2.-10.3.2020. Ansökan görs via Studieinfo.fi. Gemensamma ansökan är först och främst för alla som avslutat grundskolan och gymnasiet.

Också folkhögskolorna erbjuder yrkesutbildning. Bekanta dig med folkhögskolornas yrkesinriktad grundutbildning här.

Till en del av folkhögskolornas yrkesutbildning kan man söka via gemensam ansökning. Från och med januari 2018 har man även kunnat söka via öppen anmälan till yrkesutbildning (yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen och specialyrkesexamen). Den öppna anmälan gör det möjligt att ansöka om studieplats året runt. Närmare information om hur man ansöker hittar du på institutens egna hemsidor. Du kan se noggrannare information om folkhögskolorna och deras uppgifter här.

Ansökan till handledande utbildningar efter grundskolan, t.ex. folkhögskolans tionde klass, görs via en skild ansökan under tiden 19.5.-21.7.2020. Folkhögskolornas 10-klasser finner du här Folkhögskolornas tionde klasser.