Nyheter | 24.09.2020

Folkhögskolföreningens årsmöte 23.9.2020: Lundén och Palola fortsätter i Folkhögskolföreningens styrelse och Grönroos och Hokkanen valdes till en ny

Helena Ahonen.

Folkhögskolföreningens ordförande Helena Ahonen.

Vid årsmötet för Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolförening ry den 23 september 2020 hölls ett val av styrelsemedlemmar för perioden 2021 – 2023.

Enligt Folkhögskolföreningens regler består styrelsen av en ordförande och tolv medlemmar, varav två måste väljas bland de svenskspråkiga folkhögskolorna. Fyra av styrelselemedlemmar avgår varje år och valet av ordförande hålls vart tredje år.

I år är de avgående medlemmarna Björn Wallén (Lärkkulla folkakademi), Pauli Karihtala (Pohjantähti-opisto), Ari-Pekka Lundén (Kiljavan opisto) och Jukka Palola (Jämsän Kristillinen Kansanopisto).

Vid Folkhögskolföreningens årsmöte 23.9. Enligt valberedningens förslag valdes följande personer in i föreningens styrelse för perioden 2021 – 2023:

Henrik Grönroos, Västra Nylands folkhögskola, rektor

Henrik är Magister i teaterkonst
”Henrik Grönroos har lång erfarenhet av folkbildning och har ett stort kontaktnät inom den fria bildningen på svenska i Finland och i Norden. Han fungerar också som ordförande för den s k Svenska basgruppen inom Finlands folkhögskolförening, som sammanför rektorer inom den fria bildningen från hela Svenskfinland.”

Sirkka Hokkanen, Karstulan Evankelinen Opisto, vararehtori

Sirkka är magister i pedagogik.
”Sirkka Hokkanen tuli kansanopistoliikkeen palvelukseen vuonna 1983 ja on sen jälkeen toiminut usean eri kansanopiston palveluksessa. Kokemusta on sekä kansanopisto- että kansalaisopistopuolelta, vs- ja ammatillisesta koulutuksesta, myös hanketyöstä ammattikorkeakoulusta. Sirkka on toiminut Karstulan Evankelisen Opiston vararehtorina jo parin vuosikymmenen ajan.”

Ari-Pekka Lundén, Kiljavan opisto, rehtori

Ari-Pekka är magister i pedagogik.
”Ari-Pekka Lundénilla on näkemystä erityyppisten koulutusten järjestämisestä kansanopistossa sekä laajat sidosryhmäsuhteet. Hänellä on kokemusta koko suomalaisen koulutuskentän eri osa-alueista, perusopetuksesta korkea-asteelle. Hän on myös toiminut aktiivisesti pohjoismaisen kansanopistotyön vahvistamiseksi, erityisesti työelämään keskittyvien opistojen verkoston luomiseksi. Ari-Pekka Lundén on ETUI (The European Trade Union Institute) pedagogisen komitean jäsen.

Jukka Palola, Jämsän Kristillinen Kansanopisto, rehtori

Jukka har doktorsexamen i teologi
”Jukka Palola on toiminut yli kahdeksan vuotta hyvin menestyksellisesti Jämsän Kristillisen Kansanopiston rehtorina. Tehtävässään hän on osoittautunut yhteistyökykyiseksi ja päämäärähakuiseksi rehtoriksi. Taloudellisten haasteiden voittamiseksi hänellä on ehdotuksia toimintatapojen muuttamiseksi, perustehtävää unohtamatta. Hän paneutuu tehtäviin, jotka ovat hänelle uskottu hoidettavaksi.”

Folkhögskolföreningen gratulerar de nya styrelsemedlemmar.